Keneltä olet sen oppinut?

Poikkeukselliset ajat synnyttävät poikkeuksellisia tarinoita, ja tämä näkyy myös kristillisen opetuksen piirissä. Kuulemme tulkintoja korona-pandemiasta liitettynä Ilmestyskirjan tapahtumiin, antikristuksen ilmestymiseen ja kristittyjen vainoihin. Tulkinnat voivat uteliasta kiinnostaa, mutta kuka niistä hyötyy? Suurin hyötyjä lienee se, joka onnistuu tulkinnoillaan muuttamaan ihmisten pelot rahaksi.

Pelkojen hyödyntäminen oli oivallettu jo Uuden Testamentin aikana. Siksi Paavali varoitti uskovia, etteivät he antaisi ”minkään hengen tai sanan tai minkään muka meidän lähettämämme kirjeen pelästyttää itseänne”. Hän kirjoittaa tiedon nimellä kulkevasta valhetiedosta ja varoittaa Timoteusta rahanahneista ja petollisista ihmisistä. Hän kehottaa: ”Pysy sinä siinä, mistä olet varma, koska tiedät, keiltä olet sen oppinut.” Kun kuulemme uuden ja hämmentävän pandemia-tulkinnan, on syytä kysyä: Mistä olet sen oppinut? Missä ovat tuon tiedon lähteet?

Viime kuukausina olemme hyvin konkreettisesti saaneet oppia, että emme tunne tulevaisutta. Kukapa olisi uskonut, että näin lyhyessä hetkessä voimme sulkea koko yhteiskunnan, hyllyttää kaikki konsertit, juhlat ja jumalanpalvelukset. Samalla kuitenkin olemme voineet aavistaa, että Jumalalle tämä kaikki ei ole ollut yllätys. Hän on maailmanhistoriassa nähnyt monta pandemiaa ja kriisiaikaa, ja hänellä on kyky toimia myös niiden keskellä. Niin, me emme myöskään osanneet ennustaa, että jumalanpalveluksissamme ja rukouskokouksissa on kymmenkertainen määrä osallistujia netin välityksellä. Olemme sitä kyllä toivoneet ja sen puolesta rukoilleet, mutta tällaista nälkää Jumalan puoleen emme tainneet kukaan osata odottaa.

Tulevaisuus on pelottavaa, jos näemme ihmiskunnan ajelehtimassa avaruudessa vailla päämäärää. Jos tulevaisuus on vain sattumien summa tai tuntemattomien yhtälöiden lopputulos, ajaudumme ahdistavaan kohtalouskoon. Kristittyinä meillä on erityinen tehtävä kertoa maailmalle persoonallisesta Jumalasta, joka rakastaa luotujaan ja haluaa aktiivisesti yhteyteen luotujensa kanssa. Jumalasta, jolla on kykyä ja halua vaikuttaa maailman kulkuun, ja joka johtaa sitä kohti ikuista päämäärää.

Tässä maailmassa on tarpeeksi uhkakuvia, ettei kristittyjen tarvitse niitä Ilmestyskirjasta lisää kaivella. Kristittyinä meidän sanomamme tälle maailmalle ei olekaan tulevaisuuden ennustaminen, vaan sen julistaminen, minkä tiedämme varmasti. Tiedämme, että Jeesus pystyy edelleen kävelemään vetten päällä ja ilmestymään pimeyden ja myrskyn keskelle. Hänen sanomansa on edelleen sama: ”Älkää pelätkö, minä se olen!”

Esko Matikainen
Suomen Helluntaikirkon toiminnanjohtaja

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print