StartUp

Uusia, hyvinvoivia seurakuntia

StartUp

Uusia, hyvinvoivia seurakuntia

Helluntaikirkon StartUp-työryhmä on olemassa, jotta Suomessa voisi syntyä uusia hyvinvoivia seurakuntia.

StartUp tarjoaa tähän tukea ja työkaluja. Uskomme, että vanhempien seurakuntien yksi keskeisin tehtävä on tukea uusien uskon yhteisöjen syntymistä. Malleja on monia, ja se voi tapahtua kampuksien, rukouspiirien tai satelliittiseurakuntien kautta. Lisäksi haluamme tavoittaa uusia ihmisiä Kristukselle, mihin uudet seurakunnat ja uskonyhteisöt ovat erinomainen työkalu. Otathan StartUp-työryhmään yhteyttä, kun olet kiinnostunut istuttamaan uusia seurakuntia tai halukas lähettämään seurakunnastasi istutustiimin.

”Uusien seurakuntien syntyminen on paras keino saavuttaa uusia ihmisiä Kristukselle. Lisäksi niillä on taipumus uudistaa olemassa olevia seurakuntia”

Tim Keller

Polku uuden seurakunnan syntymiseen

1.

Rukous

Rukoile niiden ihmisten puolesta, jotka eivät vielä tunne Kristusta.

Rukoile, että Jumala vahvistaisi näkyä ja kutsuisi saman näyn äärelle muita ihmisiä.

2.

Näky

Jumala antaa näyn niistä ihmisistä, joiden pariin hän meitä kutsuu.

Jumala antaa näyn uudesta seurakunnasta

Näky on yhteinen, ei yksityinen. Jumalan antama näky jaetaan seurakunnan johdon kanssa.

Joskus näky syttyy tapahtumissa tai koulutuksissa ja joskus hiljaisessa rukouksessa.

3.

Tiimi

Kenenkään ei tulisi lähteä yksin, vaan yhdessä tiimin kanssa.

Tiimin jäsenten on hyvä olla hengellisesti ja taidollisesti kasvaneita sekä persoonaltaan sopivia tehtävään.

4.

Valmistautuminen ja koulutus

Koulutus yhdessä tiimin kanssa on ensiarvoisen tärkeä askel kohti istutusprosessia.

StartUp-tiimi tarjoaa tähän tukea ja mentorointia.

Valmistautumiseen kannattaa varata riittävästi aikaa.

5.

Lähettäminen

”Emoseurakunta” siunaa ja lähettää tiimin ja tukee uutta istutusprosessia.

6.

Uuden seurakunnan synty

Lähettävä seurakunta antaa johtajuuden uudelle istutukselle.

Nyt on syytä juhlia!

7.

Moninkertais­tuminen

Uuden seurakunnan dna:ssa tulee aina olla näky uusista aluista.

Me haluamme synnyttää seurakuntia, jotka synnyttävät seurakuntia jne.

PERUSTEITA JA VALMIUKSIA

Koulutukset tukevat uuden seurakunnan syntyä

Dynaaminen seurakunta

Dynaaminen seurakunta -koulutus istuttajille (Church Planting Essentials) on tiivis 2-3 päivän kurssi, joka antaa seurakunnan istutustiimille valmiudet aloittaa istutusprosessi.

Ilmoittaudu seuraavaan koulutukseen:

Lue lisää koulutuksesta https://dcpi.org/

Tiimiprosessi

Tiimiprosessi (M4 Ready) on yhdeksän kuukautta kestävä valmennusohjelma seurakunnan istutustiimeille. Prosessi auttaa tiimiä johtajuuden, istutusprosessin sekä henkilökohtaisen kutsumuksen kirkastamisessa ja kehittämisessä.

Lisätietoja: https://teologinenopisto.fi/cpa/

Seurakunnan perusteet

Seurakunnan perusteet-prosessi varustaa ja innostaa seurakuntaa (Church Basic Training). Prosessin aikana käydään läpi seurakunnan uudistumisen kannalta keskeiset teemat: tuoda ihmisiä yhteyteen Jumalan ja toistensa kanssa sekä lähettää ja varustaa ihmisiä missionaaliseen tehtävään palvelemaan Jumalaa. Prosessin kesto on 6-12 kk.

Lisätietoja: https://www.ikopisto.fi/cbi-1

His Mandate. Our Mission.

MM33 represents the collaborative effort of the World Assemblies of God to engage in the greatest work of evangelism, discipleship, and church planting the world has ever seen.

Tavoitteena 100 uutta seurakuntaa Suomeen vuoteen 2035 mennessä

Uusien seurakuntien perustamista tukeva StartUp-työmme on asettanut tavoitteeksi saada nähdä sadan uuden seurakunnan syntyvän Helluntaikirkon yhteyteen vuoteen 2035 mennessä.

Tavoitteena miljoona uutta helluntaiseurakuntaa globaalisti vuoteen 2035 mennessä

Tämä näky on samansuuntainen World Assemblies of God Fellowshipin (WAGF) maailmanlaajuisen MM33-näyn kanssa: miljoona helluntaiseurakuntaa vuoteen 2033 mennessä, jolloin vietetään Kristuksen seurakunnan 2000-vuotisjuhlaa.

StartUp-työ mukana näyssä.

StartUp-työ on omalla pienellä osuudellaan mukana tässä haastavassa ja innostavassa näyssä.
Jotta tavoitteeseen päästään, seuraavina vuosina tulisi perustaa maailmanlaajuisesti yli 600 000 uutta seurakuntaa. Lisätietoja tästä löytyy MM33 Global -sivuilta.

Lisätietoja: https://mm33.global/

Usein kysyttyä

Täytyykö perustettavan seurakunnan olla helluntaiseurakunta?

StartUp-työryhmä on Suomen Helluntaikirkon perustama taho, joten luonnollisesti ryhmä keskittyy juuri helluntailiikkeen parissa syntyvien istutusten tukemiseen ja näiden kasvun mahdollistamiseen tärkeänä osana Suomen Helluntaikirkkoa. Työryhmän jäsenillä on kuitenkin hyvät suhteet moneen eri suuntaan, ja ilman muuta haluamme luoda kontaktiverkostoja myös muiden kirkkokuntien ja itsenäisten istutusten tiimeihin Suomessa.

Voiko seurakunnan perustaa paikkakunnalle, jossa on jo seurakunta?

Seurakunnan istutuksen pääasiallinen tavoite tulisi olla uusien ihmisten tavoittaminen. Tämä ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, etteikö uusi seurakunta ”mahtuisi” samalle paikkakunnalle. Usein uusi seurakunnan istutus tavoittaa ihmisiä paremmin eri alakulttuurista, ikäryhmästä tai tietystä paikallisesta lähiöstä kuin jo olemassa oleva seurakunta. Tällöin uudella istutuksella voi olla elävöittävä vaikutus koko paikkakunnan seurakuntaelämään. Näissä tilanteissa on kuitenkin tärkeää, että olemassa oleva seurakunta on hyvin informoitu uusista suunnitelmista, jotta väärinymmärryksiltä vältytään. Parhaassa tapauksessa uusi istutus voi olla jo olemassa olevan seurakunnan omaa paikallista ”lähetystyötä”, jolloin on omaksuttu yhteinen visio oman paikkakunnan tavoittamisesta.

Keneltä voi kysyä suoraan tukea ongelmatilanteissa?

Voit olla rohkeasti yhteydessä StartUp-tiimin jäseniin. Autamme mielellämme!

Riku Turunen

StartUp-työryhmän puheenjohtaja